Motorul de căutare pentru știri false îți arată cât de repede devin populare acestea
Un nou motor de căutare a fost creat special pentru știri false și este o unealtă bună pentru a urmări rapiditatea popularizării acestora.
Hoaxy este un motor de căutare creat pentru știri false, mulțumită celor de la Network Science Institute, de la Indiana University. Acest motor indexează 132 de site-uri care sunt cunoscute pentru crearea de astfel de conținut și îți oferă posibilitatea de a vedea cum aceste articole devin populare pe rețelele de socializare, arată cnet.com.
Știrile false au fost întotdeauna o problemă pentru internet, dar au ajuns în centrul atenției în ultimul an, forțând Facebook să ia o serie de măsuri împotriva unor astfel de articole.
După ce accesezi un link pe Hoaxy, vei putea să observi influența sa pe două grafice. Unul arată popularitatea sa de-a lungul timpului, iar celălalt arată popularitatea pe Twitter.
Spre exemplu, povestea lansată de DC Clothesline pe 6 decembrie, care vorbește despre faptul că ”atacatorul Pizzagate este un actor cu o pagină de IMDB”, a avut 137 de share-uri pe Twitter și 643 pe Facebook. Se poate observa cum, de pe contul de Twitter al publicației, știrea este preluată de urmăritorii contului și apoi, de alte persoane.
Scopul pentru care a fost creat Hoaxy este acela de a urmări modul în care știrile false se împrăștie, în vederea contracarării acestora. Fillippo Menczer, directorul centrului de cercetare, spune că ”până nu reușim să înțelegem fenomenul, nu vom putea crea măsuri de combatere eficiente”.
Motorul de căutare pare să descopere nu doar știri false, ci și informații care sunt foarte părtinitoare. Astfel, o căutare pentru termenul Amazon arată o știre de pe 1 decembrie, unde se arată că Amazon face propagandă islamică prin intermediul unei noi reclame.
Știrea, apărută pe Infowars, a fost distribuită de 1202 ori pe Twitter și de 6467 de ori pe Facebook.